Bliv en innovativ leder!

Krisetider kræver innovativ tankegang

Virksomheder skal være omstillingsparate i krisetider. Ledelsen bør tilpasse virksomhedens strategi til markedets forhold, og det forudsætter, at innovation indarbejdes i processen.  

 
Af Pernille Sinkjær
 
Svigtende salg, røde tal. Vi må tænke ud af boksen, når vi oplever svigt fra markedet. Ledelsen skal se strategien efter, så de hurtig kan foretage ændringer. At innovere handler om at skabe nye ideer, der giver virksomheden fordele fra konkurrenterne, og som til sidst tilgodeser kundens behov. 
 
Fokuser på mulighederne 
Er forretningsstrategien i orden? En succesfuld strategi indeholder muligheder som svarer tilbage på de forandringer, der opstår under en krise. Under krisetider med faldende efterspørgsel, omsætning og dermed produktion skal ledelsen reagere hurtigt, så de kan vende skuden.
 
Hold klare linjer for de ansatte
Hvem laver hvad? Det er vigtigt, at hele organisationen er bag dig, når der skal ske ændringer. Der skal være klare linjer for, hvor virksomheden er på vej hen, og hvordan den kommer dertil. Hvis disse kriterier ikke er opfyldt, vil mange ansatte famle i blinde og dermed forringe indsatsen. 
 
Skil dig ud
At være innovativ handler ikke om at opfinde den dybe tallerken. Virksomheden skal tænke ud af boksen med fokus på at differentiere sig fra konkurrenterne. Din forretning bliver unik, hvis du konstant har fokus på at optimere dine aktiver. 


Intensivt lederkursus fra Aros Kurser
Aros Kurser